Gode tips til din bogføring

Vi har, i Odoo House, samlet en lille huskeliste, der hjælper dig med bogføringen. Det kan være til dig, der ikke lige er verdensmester i bogføring, og gerne vil bruge din energi på andre opgaver, eller til dig som bare ønsker lidt huskeregler. 

Hvis vores små råd ikke er nok, eller du slet ikke ønsker at bogføre selv, så husk at vi har dygtige bogføringsmedarbejdere i Odoo House, som altid er klar til at varetage din bogføring. 

1. Strukturer dine fakturaer, kvitteringer og bilag. 

Brug et regnskabsprogram til at samle dine bilag, så du altid ved, hvor dine bilag befinder sig og ikke behøver lede alverdens steder. Navngiv bilagene så de er til at finde igen i fremtiden. 

Sikre dig at bilaget er gemt, indtil du selv ønsker at fjerne det → undgå at blive uvenner med SKAT. 

Det sparer dig både for frustration, tid og penge. 

2. Brug tid og omtanke når du posterer

Det skal ikke tage lang tid, men med lidt omtanke er der tid at spare senere hen, når bilag skal findes frem igen. Så forklar klart og tydeligt, hvad det er du bogfører.

Hellere tænke sig om den halve dag, end at arbejde som en tosse hele dagen

3. Skemalæg din bogføring

Planlæg nogle faste dage om måneden, hvor du sætter halve eller hele dage af til at bogføre. Herved får du klaret opgaverne hurtigere, da du er fokuseret på en opgave. Så slipper du for at skulle bogføre dryppende i løbet af måneden og kan med god samvittighed give den gas med dine andre arbejdsopgaver resten af tiden. 

Alternativt kan vi, i Odoo House, hjælpe dig. 

4. Lav en gennemarbejdet faktura

Fakturaen er dit sidste indtryk til kunden. Det er derfor vigtigt, at kunden hurtigt kan se, hvad der betales for, samt at det er de rigtige mængder vare/services, der er angivet. 

Allervigtigst er det at du husker at skrive de lovpligtige informationer på dine fakturaer! Der er her tale om: 

- Fakturadato og fakturanummer
- Virksomhedsoplysninger
- Kundens oplysninger
- Varens eller ydelsens mængde og art
- Beskrivelse af prisen

Psst, alt dette gøres automatisk ved hjælp af Odoo. 

5. Skab et overblik over moms

Fradrag

Ingen har lyst til at snyde sig selv for penge eller risikere at få SKAT på nakken. 

Hvis du er selvstændig, så er der her en liste over ting, som du kan trække fra i SKAT:

- Maskiner og inventar
- Udgifter til varer du sælger (eksempelvis varekøb)
- Advokat- og revisorudgifter
- Internet- og telefonudgifter
- Husleje (selvfølgelig ikke din private bolig)
- Vedligehold og reparation af dine lokaler
- Rengøring
- Brug af egen bil i virksomheden
- Software og hardware
- El og varme
- Forsikringer

Købs- og salgsmoms

Husk at du har krav på fradrag, specielt som selvstændig er der mange penge at spare i ting, du handler til virksomheden. Det er dine penge, så husk nu at gøre krav på dem. 

Hold styr på din købsmoms og salgsmoms. Købsmoms er det din virksomhed betaler, når du køber noget til virksomheden, mens salgsmoms er det, din virksomhed lægger oven i prisen og dermed opkræver.

Overstiger din virksomheds salgsmoms købsmomsen i en momsperiode, vil du skulle betale penge tilbage til SKAT, omvendt vil du skulle modtage penge, hvis købsmomsen er højere end salgsmomsen. Det er altså derfor vigtigt at holde øje med.

6. Rullende regnskab

Du slipper for at afslutte årsregnskaber, da Odoo bruger rullende regnskab.  

Det eneste der skal gøres i Odoo er at lægge resultatet i egenkapitalen. Så kan du køre videre og slippe for at skulle gå tilbage i gamle regnskabsår, da alt er samlet samme sted. Det sparer dig for en masse tid.


Husk du er altid velkommen til at kontakte os, hvis du har spørgsmål angående regnskab i Odoo. Ellers så slip for besværet og lad vores dygtige bogholdere stå for din bogføring. Du får en fast pris helt uden bindinger. 

Vi hjælper dig med at få det fulde potentiale ud af Odoo regnskabsappen.

Kontakt os






Digital vækst med ERP